Er is een nieuwe prime time aan het ontstaan
Er is een nieuwe prime time aan het ontstaan. En niemand die het merkt.
Ik heb het hier in het verleden al een paar keer gehad over short drama apps. Die TikTok-achtige series van 2 minuten per aflevering, boordevol drama, cliffhangers en guilty pleasure.
Toen leek het nog niche. Een curiositeit. Iets voor verveelde tieners met oordopjes.
Maar kijk nu.
In de App Store van 30 juli 2025, België staan ReelShort, DramaBox, NetShort en DramaWave in de top 10 van meest opbrengende entertainment-apps. Niet even piepen. Nee, structureel. Meer inkomsten dan Netflix. Meer gebruik dan HBO Max.
Dit is de nieuwe prime time. Sluipend. Verticaal. Verslavend.
Wat vroeger Familie en Thuis waren, gebeurt nu op je smartphone - in de lift, op het toilet, tussen twee meetings door.
En slechts weinig marketeers aan klantzijde of bureauzijde die “short drama strategy” op z’n marketing roadmap heeft staan.
Maar geloof me: dit komt niet meer goed.
Of beter gezegd: dit komt net wel goed, voor wie nu al experimenteert met story-first formats, branded characters of in-app narratives.
📲 TikTok was stap 1.
🎭 Short drama is stap 2.
💸 En straks komt stap 3: merkcampagnes in de vorm van verslavende microseries.
Wie wacht tot het mainstream is, mist z’n rol in het script.
Wie nu meespeelt, schrijft mee aan het verhaal.